Sunday, October 11, 2009

Segala-galanya


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sudah 18 tahun saya hidup di dunia ini. Sepanjang perjalanan hidup saya saya telah melihat banyak benda di dunia ini. Benda-benda tersebut menarik minat tetapi ia kadang-kadang tidak menarik minat saya. Bagi saya pekara yang paling penting dalam hidup saya ialah keluarga saya. Keluarga saya telah membesakan saya dengan penuh kasih sayang. Mereka telah menjaga saya dengan begitu baik dan mereka juga telah bersusah payah demi saya supaya saya berjaya di dunia dan akhirat. Bahkan mereka juga telah menyediakan berbagai-bagai kemudahan kepada saya supaya saya selasa dengan kehidupan yang banyak ranjau dan durinya. Tanpa mereka siapalah saya di dunia ini. Mereka juga telah mengajarkan saya berbagai-bagai ilmu pengatahuan supaya saya menjadi insan yang berguna di atas muka bumi ini. Dengan ilmu yang diajar itulah yang bakal menjadikan saya berguna dan dihormati oleh orang-orang di sekeliling saya. kedua yang terpenting dalam hidup saya ialah ilmu. Kerana dengan ilmulah yang akan mengankat darjat saya ke tahap yang lebih tinggi. Dengan ilmu pengatahuan juga menjadikan saya seorang yang mampu menilai pekara baik dan buruk. Melalui ilmu juga ia mencegah saya daripada tersesat ke arah kebenaran. Melalui ilmu juga ia mampu menghilangkan sifat rendah diri yang ada dalam diri saya. Oleh itu ilmu bagi saya adalah cahaya kehidupan. Pekara ketiga yang merupakan segala-galanya dalam hidup saya ialah iman. Melalui iman saya dapat mencegah diri saya daripada terpengaruh daripada pekara-pekara jahat yang dibisikkan oleh syaitan. Melalui imanlah yang menjadikan saya sentiasa berada di landasan yang benar dan ia juga merupakan satu sumber kekuatan yang ada dalam diri saya kerana iman memberikan semangat kepada saya untuk terus berjuang walaupaun di mana saya berada. Iman juga memberi ketenangan pada diri saya dengan sentiasa memberi nasihat kepada saya supaya sentiasa bertaqwa di dalam kehidupan ini. pekara keempat yang terpenting dalam diri saya ialah minda atau lebih dikenali sebagai akal. Melalui akal saya dapat mempelajari banyak benda yang berada di dunia ini. Melalui akal saya dapat memecahkan pekara-pekara rahsia yang terdapat di dalam dunia ini termasuklah pekara-pekara yang ganjil. ia juga boleh diertikan sebagua perdana menteri dalam diri saya kerana banyak nasihat yang diberikan kepada saya secara sedar ataupun tidak. Ia juga yang mampu menjadikan diri saya dihormati dan disegani. akal juga merupakan pekara ganjil di dalam kehidupan saya kerana kemampuannya masih menjadi rahsia bersamaan dengan jiwa. Pekara kelima yang terpenting dalam bagi saya ialah jiwa saya ataupun hati. Kerana dengan jiwa saya mempunyai pelbagai perasaan yang dapat saya rasai. Jiwa juga adalah pekara yang ganjil dalam diri saya kerana ia seolah-olah mempunyai perasaan yang tersendiri dan tidak mampu dikawal oleh saya. Bagi saya kelima-lima pekara ini yang merupakan segala-galanya dalam hidup saya kerana tanpanya kehidupan saya ibarat tiada talinya yang akan memimpin saya untuk hidup di dunia ini yang banyak pancarobanya. Merekalah segala-galanya.

No comments:

Post a Comment