Saturday, August 15, 2009

berdikari

Nama diberi mohd hakimi bin abd razak.Berasal dari kemaman terengganu.Sekarang menetap di selangor shah alam. sepanjang kehidupan saya.Saya telah menetap di banyak tempat antaranya ialah kemaman,selangor,bentong,pahang,perlis,dan kembali semula ke selangor shah alam.Disebabkan telah menetap di banyak tempat.oleh itu saya telah bersekolah di banyak tempat.Antara sekolah yang pernah saya duduki ialah sekolah keb.sulaiman di bentong,Sek.keb.Indera mahkota di kuantan,Sek.keb.bukit sekilau di kuantan,sek.men. st thomas, di kuantan,sek.men.keb syed alwi di perlis,sek.men.sultan sallahhudin abdul aziz shah di selangor shah alam dan akhirnya kini saya berada di uitm segamat di johor.Di uitm kehidupan amat berbeza dengan kehidupan di sekolah.Misalnya di uitm semuanya kita harus berdikari dengan sendiri.DI uitm cara pengajarannya adalah berbeza dengan di sekolah.Di sekolah kita masih dibimbing oleh guru tetapi di uitm kita harus sendiri pandai untuk mencari maklumat berkaitan dengan subjek yang dipelajari oleh kita.Di uitm juga kita haruslah pandai berjimat cermat kerana kos di uitm adalah tinggi.Di uitm banyak wang yang harus digunakan untuk membeli buku,nota dan membayar kelab-kelab dan organisasi-organisasi tertentu.Ia membuat kehidupan saya rasa tertekan sedikit kerana banyak wang yang terpaksa digunakan.Di samping itu di uitm mengajar saya supaya menghargai masa.Disebabkan banyak aktiviti yang dikendalikan di uitm ia telah menyebabkan masa menjadi suntuk/sedikit.Oleh itu saya harus pandai mengendalikam masa dengan menggunakan sebahagiannya untuk belajar,membuat assigment dan berpesatuan dalam aktiviti-aktiviti yang dikendalikan di dalam uitm.Masa yang diperuntukan adalah terlalu sedikit dan kadang-kadang saya hanya mempunyai masa rehat yang sedikit sahaja.Di uitm juga ia secara tidak lansung telah mengajar saya supaya berkorban untuk sesuatu pekara misalnya wang dan masa.Di uitm juga ia mengajar saya supaya sentiasa peka dengan arahan-arahan yang diberikan jika tidak peka ia boleh membuatkan kita tertinggal dalam sesuatu pekara misalnya sukan.Uitm juga mengajar saya supaya sentiasa bergaul dengan orang lain untuk memudahkan kita mendapat maklumat misalnya maklumat yang berkaitan dengan cara hendak buat assigment.Oleh itu disebabkan banyak bergaul saya telah mempunyai ramai rakan dan menghilangkan perasaan takut pada orang lain.Begitulah kehidupan saya di uitm.

No comments:

Post a Comment