Wednesday, August 26, 2009

kesempitan masa

Assalamuailaikum dan selamat sejahtera. Sepanjang berada di uitm bulan august merupakan bulan yang paling sibuk di antara bulan-bulan yang lain yang berlaku ke atas diri saya. Bulan ini bukan sahaja bulan puasa yang banyak memerlukan kesabaran tetapi bulan yang mulia kerana pahala akan dilipatgandakan. Pada bulan ini ia merupakan bulan yang tersibuk yang berlaku di uitm. Tetapi Bulan ini juga merupakan bulan yang paling penat yang berlaku ke atas diri saya.Hal ini demikian kerana pada bulan ini banyak assignment yang terpaksa dibereskan. Oleh itu banyak masa yang diperlukan untuk menyiapkannya ini kerana banyak sumber-sumber yang harus diterokai,dibaca dan dianalisa untuk dijadikan bahan untuk menyiapkan assignment. selain itu sesetengah assigment yang hendak dibuat adalah terlalu sukar dan memerlukan kefahaman yang tinggi untuk menyiapkannnya. Antaranya ialah assignment imd 102. Saya terpaksa menghabiskan masa siang dan malam untuk menyiapkan assignment. Di samping itu saya juga terpaksa berulang-alik dari kolej ke library untuk mencari sebanyak 10 rujukan yang boleh dijadikan bahan untuk menyiapkan assignment ini. Ia amat sukar juga bagi saya untuk mendapatkan bahan ini di library. Hal ini demikian kerana tidak semua bahan rujukan terdapat di library dan ia banyak menggunakan masa dan tenaga untuk mencari bahan yang dikehendaki dari satu rak ke rak yang lain. penggunaan internet pula adalah terhad dan bahan rujukan daripada internet ada yang boleh dijadikan rujukan ada yang tidak dapat dijadikan rujukan. Oleh itu ia banyak memenatkan saya. Selain assignment yang banyak dan sukar untuk difahami dalam menyiapkannya. pada bulan ini juga merupakan bulan yang banyak mengandungi test dan quiz yang banyak memberikan markah untuk peperiksaan akhir tahun. oleh itu ia mermerlukan banyak masa untuk saya membaca dan cuba menjawab soalan-soalan yang diambil dari opac. Di samping itu saya harus pandai membahagikan masa untuk membuat assignment dan mengulangkaji pelajaran kerana tarikh penyerahan assignment dan menjawab soalan kuiz dan peperiksaan berlaku pada waktu terdekat iaitu hanya selang beberapa hari sahaja. Aktivit kelas yang padat dan aktivti kolej turut menyumbang kepada masalah yang dihadapi oleh saya. Selain itu masa saya juga menjadi semakin sempit kerana saya terpaksa keluar pada waktu malam dan petang untuk membeli makanan bagi untuk berbuka puasa dan sahur. Ia akan menjadi lebih sempit lagi apabila gerai yang dikunjungi mempunyai ramai pembeli atau customers yang memaksa saya untuk menunggu giliran bagi mendapatkan makanan.Oleh itu wajarlah saya menggelar bulan ini sebagai bulan kesempitan masa

No comments:

Post a Comment