Friday, September 4, 2009

Baju kolej

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Pada hari khamis iaitu 3.9.2009 . Ia ada satu pekara yang boleh membuatkan saya berasa marah. Ini adalah kerana kami penduduk sempana riau atau self-responsibility telah dipaksa membeli baju sempana riau berharga Rm 25.00. Ia bukan sahaja mahal tetapi tidak masuk akal. Ini kerana mereka yang tidak membeli baju kolej tersebut telah dikategorikan tidak akan mendapat perkhimatan kolej untuk semester hadapan. Ini bermaksud baju kolej itu telah dijadikan sebagai satu cara untuk mendapat perkhimatan kolej. Baju tersebut bukan sahaja mahal tetapi kami penduduk self-responsibility atau sempana riau telah dipaksa membeli satu baju yang berharga Rm 20.00 ringgit ketika awal-awal semester dahulu. Ini merupakan pekara yang pelik pada pandangan saya kerana sejak bila memebeli baju kolej merupakan salah satu syarat untuk mendapat perkhimatan kolej. Tambahan pula baju tersebut bukanlah murah tetapi amat mahal. Bayangkan jika saya terpaksa membeli baju berharga Rm 20.00 ringgit dan Rm 25.00 sudah tentu kosnya mencecah Rm 45.00 ringgit. Ia merupakan satu kos yang amat besar bagi saya kerana dengan jumlah wang yang sedemikian saya boleh menggunakanya untuk membeli nota, menampung perberlanjaan saya di kolej selama seminggu dan membayar tambang bas untuk saya berulang - alik dari kolej ke rumah saya. Ini bukan apa kerana bukan semua penghuni kolej sempana riau mampu mengeluarkan wang yang sebanyak itu. Tambahan pula jumlah wang yang sebanyak itu boleh digunakan untuk pekara yang lebih mustahak. Oleh itu saya berharap agar janganlah pembelian baju kolej ini dijadikan sebagai satu cara atau alasan untuk mendapat perkhimatan kolej yang pada zahirnya adalah untuk menguntungkan pihak-pihak tertentu.

1 comment: